Необичайна изложба отвори врати снощи в галерия „Георги Машев“. Заглавието „Джендър за начинаещи“ възмути едни и провокира други. Потресът се дължи най-вече на неразбираемия за много хора термин, който обаче няма точен български превод. Терминът „джендър” се отнася до социално установените роли, поведения, дейности и характеристики, които в дадено общество се считат за подобаващи на мъжете или съответно на жените. В същото време думата би могла да се интерпретира и като „пол“, но и като концепция за ролите на двата пола в обществото.

Идеята на кураторката Ани Стойкова бе да покани местните дами – художнички да покажат по традиция преди 8 март своето творчество и успоредно с тях мъжете – художници да напишат по няколко думички за изложбата и жените. Без да е търсен този ефект, стана така, че в начинанието се включиха осем жени и осем мъже, разказа Ани.

За откриването тя бе поканила и изкуствоведа Маргарита Доровска. Според нея привидно в нашето общество съществува равноправие между мъжете и жените, но съвсем деликатно общото възпитание и съответно културни наслагвания сочат съвсем други неща. Жената – творец и работещата жена никога не е била и в момента не е равностойна на мъжа. Това се вижда във всички области на нашия живот. Включително и изкуството.

Ето защо смисълът на изложбата „Джендър за начинаещи“ е по-скоро да се види доколко свободна е жената в своя творчески свят и как вижда нейната роля там – мъжката й половинка. В повечето от случаите жената бива обект, а не субект в изкуството и на тази база, тя може да бъде видяна предимно като експонат, но твърде трудно й се позволява тя да покаже, на какво е способна като творец. Другият момент е, че показвайки талантите си, много често жената умишлено бива игнорирана.

20160301_180527 20160301_180539 20160301_180551 20160301_180554 20160301_180611

20160301_180621 20160301_180627 20160301_180654 20160301_180658 20160301_180740 20160301_180756

20160301_181114

Маргарита Доровска: Трябва ли жената да бъде гола, за да влезе в галерията?

20160301_175143

Маргарита Доровска и Ани Стойкова в разказ за „Джендър за начинаещи“

 

Маргарита Доровска е родена е в Плевен през 1983 г. Завършва Културология в СУ“Св. Климент Охридски“ през 2009 г. и Кралски колеж на изкуствата в Лондон през 2011 г. със специалност Куриране на съвременно изкуство. Според нея е важно да създаваме ситуации, в които художниците излизат от галерията и работят в публично пространство, адресирайки пряко хората на улицата. Каква промяна може да предизвика изкуство, което не достига до обществото?

Маргарита, какво е мнението Ви за изложбата?

Мисля, че Ани Стойкова се е справила доста добре с проблематичната тема „Джендър за начинаещи“ като е оставила мъжете да „говорят“, а жените да рисуват. Полът е култура и социална конструкция в този случай и трябва да признаем, че в нашето общество манипулациите по отношение на жените са доста „тънки“ и продължават да се разпространяват.

Нека се огледаме и ще видим, че нашите представи за пола са резултат от културата и възпитанието ни. С течение на времето много хора са го усетили и виждат, че господството е резултат от манипулации. Тук сме убедени, че имаме равни права, имаме свобода и няма дискриминация. Но има домашно насилие, в чисто финансов аспект жената е по-слабо платена от мъжа, в политически план фигурира понятието „опраскване“ и всичко това много ясно очертава какво се очаква от жената.

Да бъде красива, да привлича, да бъде обект на желание, вкарана в нормато, в която съществува това желание. И това се допълва от медийната среда. Гледах „Шоуто на Слави“ и видях, как той похвали Крисия за красивата й рокля. А детето бе дошло, за да пее. Преди време Тодор Славков си търсеше жена и момите сами се надпреварваха коя да му се хареса повече, да не говорим за предаването на Милен Цветков, който говореше за зимни и летни жени, по аналогия със зимни и летни гуми…

В цялото това говорене се формират и представите ни за това, че жената не може да бъде възприета директно като творец. Тя трябва по някакъв по-заобиколен начин да демонстрира своите умения. Така, че цялото убеждение, че сме равноправни е само на думи. В този смисъл изложбата има за цел да ни провокира да поразсъждаваме на тази тема и да си помогнем в освобождаването на творческия потенциал на българката, без да я превръщаме във войнстваща феминистка.