Остават само 23 дни до Сирни Заговезни „Джумаловден“. По този повод ръководстовото на НЧ „Теофил Бейков“ организира Кампания за набиране на средства по повод провеждането на X Кукерски Фестивала „Джумалия“-2017г. с.Калугерово.
Средствата могат да се преведат по банков път, на следната банкова сметка:BG 81I0RT60911000168000 ИнвестБанк-АД
и в НЧ „Теофил Бейков-1907″ с.Калугерово при библиотекар-секретар Пенка Ненчева в библиотеката, съобщиха от Информационен център Калугерово.

Какво символизират кукерите?

Към днешна дата за изследователите на тракийската древност няма никакво съмнение, че кукерските игри се явяват пряк наследник на тракийските обреди посветени на бог Дионис. Запазени са изричните изисквания към облеклото на кукера – той да е облечен в седем овчи кожи, а на главата си да има висока гугла с рога. Описанието въплъщава митологията на Дионис, който е разкъсан на 7 части от титаните и възкръсва едва след като боговете ги събират отново. Запазено е вярването, че кукерските кожи в края на деня трябва да бъдат разшити на съставните си 7 части и да бъдат изхвърлени в течаща вода, а на следващата година да се шият нови.

Белият кукер може да намери и в кодирането на слънчевата фаза. Обредността е в периода на пролетното равнодействие. Кукерът играе ролята на Бог, които в обредната игра умира и отново се ражда, като по този начин изиграва края и началото на живота. Персонажите с най-важна роля и най-архаични, освен кукера, са царят и бабата. Царят изиграва ролята на земния наместник на Бог, а бабата играе ролята на Великата богиня майка. Поради тази причина кукерът и бабата изиграват сцена на съвкупление. През целия ден те се търкалят по земята и изиграват точно тази сцена.

Млади и стари се обличат в народни носии, маскират се и започват да гонят злите духове. Кукерските игри и обичаи се изпълняват само от мъже, главно ергени. Всяка кукерска дружина си има водач, който единствен е женен мъж, сиреч стопанин с установено социално положение (в източна България има само по една дружина, водена от булка и младоженец – жена). Водачите в останалите краища са: кукер, баба или кукерица-кукерска булка, цар, плюфкач, харачари (двама или четирима), берберин.

В източна България водачите са облечени в обичайните булчински и младоженски костюми. В останалите части на България са облечени с кози, овчи или сърнешки кожи с козината отвън, имат кожени маски на главите или пък са с начернени лица. На кръста са окачени звънци (чанове), в ръка се държи обагрен в червено дървен фалос и пометаш (дървен прът с привързан накрая парцал за измитане на пещта). В България по време на Нова година и Сирни заговезни се провеждат специални обредни ритуали наречени Кукерски игри. Кукерските игри се изпълняват само от мъже, които обличат предварително изработени от всеки участник специални маски.

Кукерските игри целят чрез специални магически танци и страшните маски да бъдат уплашени и прогонени завинаги злите духове и орисници, така че да има богата реколта през следващата стопанска година. Първият обреден момент в кукерския обичай е обхождането на всички домове с пожелания за здраве, плодородие и благополучие, при което се събират подаръци от стопаните (брашно, боб, яйца и др.). Във всеки дом кукерите изпълняват различни битови и комични сцени. Накрая, на селския мегдан, кукерите играят буйни танци, като раздрънкват силно окачените по тях звънци.

Вторият основен момент е обредното заораване и засяване, където централна фигура е царят. Обикновено се избира най-личният стопанин, с първо мъжко дете или баща на близнаци, за да бъде плодородна годината. За „царя“ може да бъде сложена трапеза на селския мегдан, на която той хапва три залъка, отпива вино и нарича за здраве, берекет и плодовитост. След това подкарва впрегнатите в ралото кукери, изорава три бразди в кръг и ги засява. Кукерите символично убиват царя (или крадат кукерската булка – на изток) с носеното оръжие (за царя) – кросно – след което това обредно лице възкръсва. В днешно време не съществува Цар, а младоженец и булка. Младоженецът носи в ръка кутия, в която всеки пуска по някоя пара.