От няколко месеца насам актьорът Александър Пасков не е част от трупата на ДКТ „Константин Величков“ в Пазарджик. Причината, поради която той е освободен е проста, наложителни съкращения, заради намален бюджет и слаба ангажираност на актьора. В момента Пасков чака решение по делото, което е завел срещу театъра. Мечтата на Пасков е да бъде върнат на сцената, не така обаче, мислят неговите бивши работодатели в лицето на директора Александър Жеков.
По време на делото стана ясно, че в последните две години Пасков е имал две роли. Едната на дядо Коледа, а другата е загубил още преди да започне да репетира. Точно тогава той се разболява, а директорът не уважава болничния лист. Тезата на ръководството на театъра е, че режисьорите не искат да работят с Пасков. Мнението на актьорите е, че директорът определя с кого да работи режисьорът.
Грешка по време на освобождаването на Пасков са допуснали от ръководството на театъра, тъй като не са спазили законодателството. Актьорът членува в КТ“Подкрепа“ и е било нужно, в комисията, която взема решение за освобождаването му да има и синдикален представител. Такъв обаче там не е имало. Мистериозно изчезва и заповедтта, с която се свиква комисията, натоварена с ангажимента да освободи актьора с най-дългогодишен стаж на местната сцена.
Зад кулисите си шушнат, че уволнението на Пасков е било в резултат на пеперливия му език, който не млъква и постоянно търси кусури на ръководството. В мотивите за освобождаване на актьора не е записано, че той е некадърен или не спазва трудовите изисквания. Там се сочи, че той не е бил ангажиран с участия през последните две години.
Междувременно възпитаникът на Коко Азарян получава награда на община Пазарджик за цялостен принос в развитието на културата в града, получава възможност да разработи няколко проекта, сред които е и моноспектакълът по текстове на Георги Спасов.
Ако директорът Жеков, който постъпва тук преди три години си беше направил труда да провери ангажиментите на Пасков от момента на пристигането си до днес, щеше да установи, че той е бил ангажиран в три постановки, преди три години. Причината за уволнението на Пасков се корени в личното неразбирателство между двамата и липсата на ангажименти е личният стремеж на директора да се отърве от актьора, смята той. Актьорската работа не е работа на ишлеме. Това не е щайга да я заковеш и да гониш норма, отчита и адвокатът на Пасков – Александър Шопов.
Повече от ясно е, че когато в един спектакъл има подходяща за един актьор роля, той ще я получи, но когато се залага на постановки изключващи участието на определени хора много ясно, че не се получава, казват и бившите и настоящи колеги на Пасков. Като цяло усещането е, че не се мисли за съхраняването на българската култура. Това е и причината за предстоящият протест пред Народния театър. Той ще се проведе на 27 март – Денят на театъра и денят, в който се връчват наградите „Икар“. Началният час на протеста е 17.30, а в него ще вземат участие актьори от цялата страна.
Ето и текста на техния „Пакт за култура“:
Уважаеми Дами и Господа,
Ние, представителите на граждански и творчески организации и на независимите творци заявяваме категорично, че е време за революция в българската култура! Министерството на културата провежда безотговорни, некомпетентни и непрозрачни политики, които не само не подпомагат развитието на културата, но водят до нейното безвъзвратно унищожение!
Поради системна загуба на доверие към административния капацитет за управление на културните процеси и с оглед на деструктивните действия на самозабравили се чиновници настояваме за:
1. Приемане на „Пакт за култура“, в който да бъде записано, че всяка година в Държавния бюджет на Република България за култура ще се отделя по 1 процент от брутния вътрешен продукт на страната.
2. Незабавно изпълнение и провеждане в практиката на Закона за хазарта, който изисква императивно 10 процента от събраните такси от всички залагания да бъдат насочени към Националния фонд „Култура”.
3. Преструктуриране на Министерството на културата чрез нов подход за нормализация на процесите в българската културна политика, чиято единствена цел е да подпомага усилята на българските творци и да защитава културното ни наследство.
ГОДИШНИЯТ БЮДЖЕТ ЗА КУЛТУРА В БЪЛГАРИЯ НЕ МОЖЕ ДА СТРУВА КОЛКОТО 10 КИЛОМЕТРА МАГИСТРАЛИ!
СПРЕТЕ БЕЗОТГОВОРНАТА, НЕКОМПЕТЕНТНА И НЕПРОЗРАЧНА ПОЛИТИКА
НА МИНИСТЕРСТВОТО НА КУЛТУРАТА!
СПРЕТЕ БЕЗУМНИТЕ РЕФОРМИ, ПРЕОБРАЗУВАНИЯ И ЗАКРИВАНЕ
НА КУЛТУРНИ ИНСТИТУТИ!
СПРЕТЕ БЕЗУМНОТО ХАРЧЕНЕ НА МИЗЕРНИЯ НИ БЮДЖЕТ ЗА СТРОЕЖИ!
СПРЕТЕ СЪКРАЩЕНИЯТА НА БЪЛГАРСКИТЕ АРТИСТИ, АРХЕОЛОЗИ, АРХИТЕКТИ, БАЛЕТИСТИ, БИБЛИОТЕКАРИ, ДИРИГЕНТИ, КИНО-ОПЕРАТОРИ, КОМПОЗИТОРИ, КРИТИЦИ, МУЗИКАНТИ, ПИСАТЕЛИ, ПЕВЦИ, ПРОДУЦЕНТИ, РЕЖИСЬОРИ, ТАНЦЬОРИ, ХОРЕОГРАФИ, ХУДОЖНИЦИ!
СПРЕТЕ УНИЩОЖЕНИЕТО НА БЪЛГАРСКАТА КУЛТУРА!
Правилно! Да живее пакта за култура! Престанете да правите пътища, давайте заплати на артисти! Който няма роля, да му бъдат дадени 2. Да се върнат щатовете на артистите, без значение колко е кадърен, колко играе и къде, да бъде в театъра до живот! Да се забрани уволнението на артистите, младите могат да играят без пари! Престанете да закривате, откривайте културни институти. Например в Смолян, да се отвори втори, а и трети театър, дори само един човек да влезе да гледа, това да се приема за невероятен успех на трупата и на театъра. Със закон да се обявят за професионалисти всички самодейни трупи и да се назначат на щат, то и без това голяма разлика в качеството в редица театри липсва! Да се награди политикът Сидеров за своята прозорливост, да му се издигне паметник във всеки театър и отдолу да пише „Заплатата на всеки артист 1000 лв.“
Абе защо никой не казва,че този не е изтрезнявал от години?!
Защото не им изнася! Защото театрите по цялата страна са пълни с „пасковци“, които само се водят актьори на работа, раздуват щата, младите актьори им изкарват заплатата, а те си се занимават с нещо друго (пиене, халтури, земеделие или просто мързелуват). Защото цялата щатна театрална система е пост-комунистическа метастаза и хем злоупотребява с талантливите артисти и ги смачква, хем позволява всякакви тарикатлъци от страна на хитреците.